Solsidan

Jag har nyss upptäck den alldeles underbara komediserien Solsidan.
Det gjorde mig och min kära oanträffbara under stora delar av helgen,
eftersom det tydligen redan hade gått en hel sesong.
Så då blev det Solsidanmaraton och alla måltider i bäddsoffan.

Nåväl...vi har inte legat och segat hela helgen.
Lite promenader i finvädret och shopping i två omgångar.

Lördagen var verkligen en prövning vad det gäller mitt sockersug!
Det har gått rätt bra och jag har tyckt att jag har tagit mig igenom de
senaste två veckorna utan större problem.
Men i går när vi var på HC, vårt närmaste köpcentrum, var det riktigt illa.
Jag slutade röka för en evighet (22 år) sedan, men jag minns hur det kändes då.
Suget kunde plötsligt dyka upp och man var berädd att starta ett gräl hemma bara
för att ha en ursäkt att trösta sig med en cigarett.
Ungefär så kändes det nu med.
Suget och längtan efter en stor chokladkaka med marsipan, gjorde mig alldeles darrig
(fast jag inte var hungrig) och jag kände mig svag, yr och svettig.
Jag var sååå sugen på en stor hel semla, fastän jag inte ens gillar grädde!
(Jag brukar skrapa av grädden)

Jag fick gå in på Willys och köpa en Smootie, fast det inte var mellanmålstid,
och kände sakta att jag gick från labil till stabil.
Stackars Nadde som får stå ut med mig. :)

I dag blev det lite rester till middag.
Köttfärssås (från fredagen) basmatiris, minitomat, groddar och syrade morötter.
Lotta tipsade om att uppvärmd (eller kall) ris, potatis och pasta är bättre än varm
då stärkelsen i dessa förändras när den kallnar och det tär längre tid att bryta ner.
Och man håller sig mätt längre...? Måste kolla om det var så hon menade...
Jag hade i alla fall basmatiris i frysen, bara att ta fram och värma. Mycket smidigt!



Kommentarer
Postat av: Svorskan

Vad duktig du är! Jag har hört att till ex baakpotatis har mindre stärkelse dagen efter om man värmer upp den igen då. Kanske du kan värma upp pastan igen? Så att den inte behöver vara kall?

2011-01-30 @ 19:32:36
URL: http://svorskan.se
Postat av: Hanna

Tack å mycket!! =)



Solsidan är bäst.

2011-01-31 @ 11:09:05
URL: http://nipso.blogg.se/
Postat av: Pia

Det stämmer. Att t ex koka potatis och sedan värma upp den ger lägre GI.. Jag förstår precis hur du menar med det där suget.. usch, det är jobbigt!!! Man skulle kunna äta saker som man inte ens tycker om.. bara det är sött! ;o)

Kram på dig!

2011-02-02 @ 21:30:19
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: pelle

Jag upptäckte också Solsidan här om veckan. Bästa avsnittet måste ju ändå vara när han blir grillberoende.



"Har du köpt en grill för arton tusen?!"

2011-02-04 @ 15:15:26
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0