Medveten kost

Sådärja!

Nu har jag bloggpausat och sockerkämpat några dagar! **Pjuh!**

Jag tänkte dela med mig mitt första besök hos min kollega Liselotte förra torsdagen.
Hon jobbar som vårdare och kostansvarig på min arbetsplats där vi äter ekologiskt och
mycket vegetariskt.



Hon driver även ett eget företag, Medveten kost, där hon jobbar med coaching och kostrådgivning.
Man berättar vad man behöver hjälp med (viktnedgång, sockerberoende, kostråd, komma form)
gör en hälsoprofilbedömning, och utifrån denna lägger man upp en plan hur man uppnår sina mål.

Väldigt mycket handlar om, inte bara om vad man äter, utan även hur man äter och hur ofta.

Jag hade som sagt ett väl utväcklat sockermissbruk, och åt knappt aldrig frukost.
Matintagen var väldigt oregelbundna och spontana.
Vilket resulterade i att jag stoppade mig det närmaste ätbara när jag blev akut hungrig.

Nummer ett, och roten till mitt ständiga sötsug och ohälsosamma matintag,
var att stabilicera mitt blodsocker. Hålla blodsockret på en jämn nivå under dagen.
Och det gör man bäst med att främst börja dagen med frukost, fast man kanske inte är hungrig.
(som i mitt fall) då man äter långsamma kolhydrater.
Sedan att fortsätta dagen med regelbundna måltider.
Inte hoppa över mellanmålen (som tidigare bestod av...eh vad som helst..)
och inte låta det gå mer än 3 timmar mellan målen. För det är då man faller.
Blodsockret faller snabbt, kroppen får panik och man tar syltmackan i stället för något
som gör att man håller sig mätt fram till nästa mål.
Och man är snart inne i ett väldigt oregelbundet ätande av snabba kolhydrater.

Jag vägde mig även på en Tanitavåg.
Det går ut på att man leder en mycket svag ström (som inte känns eller märks) genom kroppen.
Eftersom muskler och fett har olika strömledande egenskaper kan man genom att mäta det
elektriska motståndet ta reda på kroppssammansättningen.
Den räknar ut bland annat vikt, BMI, fett kring de inre organen, fett procent, vätskemassa,
benstomme och muskelmassa.



Med mig hem fick jag ett recepthäfte med matförslag och tips, och lite "läxa".
Jag ska fylla i mitt matintag under 3 genomsnittliga dagar.
Sen ska vi träffas 3 gånger till då vi även går igenom motion och följer upp min kost.

Hur har det gått då?
Väl....det har funnits stunder då jag ville slå någon.
Speciellt de första dagarna!
Då hade jag även ont i huvudet, kände mig trött och var irriterad!
Men tack vare de regelbundna måltiden (...och att jag har rensat skåpen!!)
så har det faktiskt gått rätt bra.
Jag har inte "syndat" en enda gång!

Det var liiiite tufft i går när vi hade chokladkladdkaka på jobbet **dreggel**
Men det gick bra med några torkade aprikoser till kaffet ;)






Kommentarer
Postat av: Svorskan

Duktigt jobbat! Jag har också sockerberoende, men kan i vardagen hålla koll på det i och med att jag äter efter LCHF. Men OJ! vilka abstinenser jag hade första veckan. Yr och huvudvärk. I morgon har jag en sockerstinn dag, unnar mig det ibland och det fungerar faktisk.

2011-01-27 @ 22:16:52
URL: http://svorskan.se
Postat av: PIa

Suveränt att få sådan där hjälp.. För mig handlar det också om VARFÖR jag äter!! När jag mår dåligt, då blir sockerintaget högre. Och min "last" är godis.. Kan utan problem låta bli bullar och kakor o dyl.

Avgiftning är tufft, oavsett vilket "missbruk" det handlar om!

Kram!

2011-01-28 @ 09:18:48
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0