Enklast tänkbara Grovbröd


VÄLKOMMEN HEM MAMMA!
......var inte det första jag fick höra när jag vid ½ 5 trött klev innanför dörren efter jobbet.
Det lät mer som "Varför fins det ingen mjölk?" och "Brödet är snart slut!"
Att vända och cykla till Hageby för inköp, lockade verkligen inte,
och på närbutiken säljs inget bröd man vill äta - om man gillar "bäst före"

Så jag skickade barn att handla mjölk, och plockade fram brödbunken.
Jag har nämligen hittat ett superbra, snabbt och lätt brödrecept!
Inget knådande, ingen jäsning, bara klicka ner i form.
Perfectemento!!

Recept:
1¼ kg mjöl (tex. lika delar graham, råg och vetemjöl)
1 liter kall vätska (bara vatten, eller hälften filmjölk)
25 gram jäst
1 tsk honung
1 tsk salt
Rör ut jäst, honung och salt i lite vatten.
Sätt till all vätskan. Blanda i mjölet.
Lägg degen direkt i två smorda, avlånga brödformar.
Sätt in formarna i kall ugn på 100 grader. Låt dem stå så i 40 minuter.
Grädda derefter i 40 minuter på 250 grader.
Färdigt!

Ta det ur formarna, linda in det i en handduk och låt det ligga till nästa dag. (för sent!!)


Kommentarer
Postat av: Anki

Ja, jag har släktforskat i ganska många år men ibland händer nånting som verkligen gör att man förstår varför man gör det. Vi hittade min mormors mammas grav som hon varit ovetande om i 87 år...hennes mamma dog när hon var fem år och omständigheter har gjort att ingen vetat och inget funnits dokumenterat....i söndags kunde hon för första gången sätta en blomma på sin mammas grav.

Kan lova dej att känslan var magisk!! Till och med träden runt om höll andan!



Vilka smarriga bröd!! Älskar enkla recept eftersom tiden ofta är knapp. Jag bugar och tackar:)

Kram Anki

2009-04-14 @ 22:18:46
URL: http://lamasen.blogg.se/
Postat av: mammabecka

Åååååh så gott! Och det ser riktigt enkelt ut. Kanske borde testa det, jag med.. Fast jag har ju inga formar iofs :P

2009-04-14 @ 22:21:59
URL: http://mammabeckas.blogg.se/
Postat av: mammatezzan

ser riktigt gott ut det där, men vad göra om man inte gillar/har ngn honung??

2009-04-14 @ 23:25:27
URL: http://alexandraochlukasmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

godmorgon=) tänkte bara fråga om du lyssnar på radio på morgonen?

2009-04-15 @ 08:59:03
URL: http://annaelisabethlinde.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Åh, jag kan riktigt känna doften.. Och så jag som bara har "bäst-före-bröd" hemma! (Egoina måste börja baka bröd till sin mamma, tycker jag) ;)

2009-04-15 @ 17:12:51
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Pia

Åh, känner igen det där.. man hinner knappt stänga dörren så ropas det.. men ungefär som du skrev.. det kommer definitivt inte ett Hej älskade mamma, vad jag har saknat dig!!!



Du höll tummarna bra för mig.. Strålande sol hela dagen idag!! TACK!! ;o)

2009-04-15 @ 18:46:30
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Tsb

Hejsaaan :)



Vi är 3 tjejer som är 13 13 o 12 år gammla :) Vi skulle så gärna vilja ha fler läsare :) Det skulle va jätte trevligt om du kollade in ibland :D Och kanske att du kunde hjälpa oss me några små råd om hur man gör bloggen mer intresant att läsa :) Hihih en länk skulle oxxo va kul xD Busigt :) Hoppas du har de bra :)



Puss o Kram // Hanna Alexandra Hanna

2009-04-15 @ 19:36:41
URL: http://hannorochalexandra.blogg.se/
Postat av: Linda Andersson

Det där brödet såg gott ut... måste sno det där receptet... men det får jag göra imorgon, nu orkar jag inte :/

2009-04-15 @ 23:26:35
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Hårrullar - ja, det var andra tider då ;)

2009-04-16 @ 16:18:43
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Katrin

Jag visste väl att du förr eller senare skulle falla för bakandet!

2009-04-16 @ 20:20:12
Postat av: Anonym

Välkommen till Dom Glömda Barnen

Barnen´s rätt i samhället



Omhändertagen på mycket tveksamma grunder



Vi är en nystartad förening DOM GLÖMDA BARNEN som vänder sig till de föräldrar som fått sina barn omhändertagna på mycket tveksamma grunder och många gånger utan att få någon rimlig



Vi i föreningen anser att varje barn har rätt till sina föräldrar och sitt nätverk – att föräldrarna i första hand ska få allt stöd och all hjälp så att alla möjligheter först är uttömda innan en placering sker.

Vi anser också att barnen ska placeras på besöksavstånd, så att inte det ska bli ett hinder och orsaka att kontakten bryts med föräldrar eller syskon. Vi vet hur viktig den kontakten är.



Målgrupper

Barn & Ungdomar

Som bor/eller har bott på HVB-hem eller i Familjehem

Föräldrar

Som har/eller har haft ert/era barn på HVB-hem eller Familjehem

Mormor.Farmor.Farfar.Morfar

Som har fått sitt Barnbarn omhändertaget gemon LVU.

Du själva hade kunnat ta hand om ditt barnbarn men inte fått det.

Askungarna

Jag blev inte omhändertagen fick bo hemma med mina biologiska föräldrar men hade det inte bra där

Lagar

Vi håller på att jobba fram lagförslag till Regeringen då Socialtjänsten gör många fel med Omhändertandet av barnen



www.domglomdabarnen.dinstudio.se

2009-04-18 @ 21:19:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0